Charakteristika

fond Výtvarné umění

Charakteristika
všech fondů RML

celkový počet sbírkových předmětů:  1 124
počet sbírkových předmětů online:    1 105

V roce 2004 došlo k rozdělení původního městského muzea v Litomyšli na dvě nově zřízené instituce - Městskou galerii Litomyšl a Regionální muzeum v Litomyšli. Rozděleny byly rovněž dosavadní sbírky, přičemž většinu předmětů z oblasti výtvarného umění převzala galerie.
Dnešní výtvarné sbírky RML jsou rozděleny na následujících sedm částí:

Malba a kresba (inv. řada 20A, 427 sb. předmětů) - Po rozdělení muzea a galerie (viz výše) v muzeu zůstaly obrazy několika místních umělců, portréty neznámých osobností, ale i litomyšlských občanů či osobností s Litomyšlí spjatých. Ve sbírce najdeme zátiší z Litomyšle a okolí, celkové pohledy na město samotné a obrazy se sakrální tématikou. Špičková díla známých malířů jsou dnes ve sbírkách galerie.
Z akvarelů tvoří významnou skupinu jednotlivé stavby, ulice a náměstí v Litomyšli od akademického malíře Karla Šťastného (1865-1935), který nám tak zachytil podobu města v 10. a 20. letech 20. století. Pozoruhodným dílem jsou akvarely znázorňující selskou svatbu, obrazový doklad lidových zvyků a oděvu na Litomyšlsku na sklonku 19. století. Soubor (20A-208 až 214) byl vytvořen r. 1894 pro chystanou Národopisnou výstavu v Praze. Zajímavým dokladem lidového stavitelství konce 19. století jsou akvarely několika vybraných staveb v okolí Litomyšle, zhotovené v měřítku 1: 200, které reprezentovaly významné etnografické lokality regionu a jejich odlišné stavební zvyklosti. Nachází se zde i akvarel, věnující se pouze typům lomenic na Litomyšlsku. Z konce 19. století pochází i akvarely mikulášských průvodů z Litomyšlska.
Nesourodému souboru několika krajin zhotovených technikou kolorované kresby vévodí pohled na hořící Litomyšl, vzniklý po r. 1814 (20A-157). Pozornost zaslouží i návrhy na oponu Smetanova domu (20A-329–332) nebo návrh na plakát k jeho otevření (20A-425) od Josefa Dmycha.
Nejpodstatnější součástí souboru jsou portréty vytvořené technikou olejomalby. Ze známých osobností se vztahem k městu jmenujme např. Terézu Novákovou, právníka a politika Františka Augustina Braunera, vědce Jana Evangelistu Purkyně, spisovatele Aloise Jiráska, hudebního skladatele Bedřicha Smetanu či hraběnku Eleonoru z Trautmannsdorfu a hraběte Fr. Václava z Trautmannsdorfu, místní vrchnost. Nezajímaví nejsou ani místní portrétovaní, ať již významné postavy města (např. historik František Jelínek) nebo běžní měšťané, na jejichž portrétech lze například dobře dokumentovat zvyklosti v odívání zdejšího regionu.
Přestože z hlediska zastoupení významnými malíři sbírka v tomto ohledu značně utrpěla po rozdělení sbírky (viz výše), najdeme zde několik významných regionálních malířů, např. Josefa Voleského (1895-1932), Františka Motyčku (nar. 1877), Antonína Machka (1775–1844), Antonína Dvořáka (1817–1881), Antonína Andrleho (1871 –1916) aj. Portréty Trautmannsdorfů (20A-7, 20A-8) pocházejí od významného vlámského portrétisty Franze van Stamparta (1675–1750). Je zde i kresebný návrh na pomník J. A. Komenského od Aloise Meteláka (1897–1980). Sbírka obsahuje také několik zátiší, pohledů na Litomyšl či její části ze 17. až 19. století a obrazy svatých a také malý soubor temper.

Grafika (inv. řada 20B, 177 sb. předmětů) - Sbírku je možné by se dnes dala rozdělit na několik skupin. Do té původní patří především grafické listy vztahující se k Litomyšli a majitelům litomyšlského panství. Cenné kusy jsou vyobrazení města do poč. 20. století (20B-36 až 20B-38) a zámku (20B-43 až 20B-46). Řada grafiky zachycuje církevní tématiku a mezi nejstarší kusy sbírky patří i portréty významných osobností ze 70. let 18. století – Jana Augusty (20B-84) a Tomáše Pešiny z Čechorodu (20B-85). Z litomyšlských autorů zaslouží pozornost soubor Ludmily Jandové (20B-98), věnovaný Národnímu divadlu v Praze.  Zajímaný je i pochvalný lístek za vzorné chování ze školy z r. 1834 (20B-102), pravděpodobně z místní piaristického školy. Ve sbírce je také několik grafik pocházejících z majetku místního malíře Jarolíma Štantejského (20B-122 až 20B-134 a 20B-139).
Dalším velkým celkem jsou postupně doplňovaná díla, tzv. Portmoneana, související s Josefem Portmanem, Josefem Váchalem a nebo Portmoneem. Nachází se zde soubor exlibris, věnovací list, svatební oznámení Portmanových a poděkování za gratulace (20B-34 a 20B-35), portréty Josefa Portmana a díla Josefa Váchala. Ve sbírce jsou rovněž práce českých linorytců s portréty Josefa Váchala.

Plastiky (inv. řada 20C, 212 sb. předmětů) - Předměty v této sbírce jsou vyrobeny z různých materiálů, většinu artefaktů představují sádrové aj. busty a dřevěné plastiky především s církevní tématikou. Početná je i skupina reliéfů, minimálně jsou zastoupeny kamenné plastiky a ručně vyřezávané dřevěné kříže. Porcelánové a keramické plastiky sériové produkce, litinové kříže tovární výroby a malé křížky pro osobní potřebu jsou zařazeny do jiného fondu (Historické sbírky, části „keramika a porcelán“ a „náboženství).
Většina předmětů pochází z Litomyšle a nejbližšího okolí, popř. ze Svitavska a Zámrsku (okr. Ústí nad Orlicí). Některé sádrové plastiky jsou z místní reálné školy, kde sloužily jako modely k výuce kreslení. Z dalších předmětů z Litomyšle a okolí stojí za pozornost socha sv. Kateřiny (20C-166) z Kamenných Horek, která se nacházela u silnice do Svitav; socha sv. Jana Nepomuckého (20C-127) z 18. století, pocházející ze soudní kanceláře ze staré litomyšlské radnice; P. Marie s dítětem (20C-101) z kostela Rozeslání sv. Apoštolů v Litomyšli; P. Marie z Nedošína (20C-165) či tři sochy světců (20C-102, 104 a 105) ze Strakova.
Hodnotné jsou sochy získané roku 1972 z nálezu ze Svitav (20C-108, 109, 129, 130, 134, 154, 155, 156, 167). Mezi nimi jsou i cenné práce sochaře Severina Tischlera (20C-154 až 156). Asi nejpozoruhodnějším předmětem z hlediska své historie je kříž z 18. stol. (20C-168), patřící litomyšlským katům. Tento křížek prý držívali odsouzení na smrt, když je vezli na káře na popraviště.
Ve sbírce se nachází např. odlitek ruky malíře Josefa Matičky a jeho posmrtná maska (20C-185 a 20C-205), plastika sklářského výtvarníka Martina Janeckého (20C-200) inspirovaná knihou Ďáblova zahrádka od Josefa Váchala nebo díla litomyšlského keramického výtvarníka Jiřího Dudychy (20C-196 až 20C-198).
K nejstarším patří plastiky z 1. poloviny 17. století, socha sv. Markéty (20C-167) z nálezu ve Svitavách a socha neznámého světce (20C-164) z průčelí domu čp. 30 v Litomyšli. Nejmladší je plastika od Oldřicha Hamery z roku 2021 (20C-2011).

Lidové podmalby na skle (inv. řada 20D, 104 sb. předmětů) - Podmalby tvoří pozoruhodný soubor, který zahrnuje časové období od konce 18. stol. do 4. čtvrtiny 19. stol. Většina předmětů pochází z okolních oblastí, kde se podmalby vyráběly. Nejsou zde žádné jihočeské ani rakouské kusy. Výjimkou jsou dvě drobné podmalby z polské Čenstochové, donesené sem nejpravděpodobněji jako suvenýr z poutě. Z těch vzdálenějších oblastí je to Novoborsko a severní Morava. Mnoho podmaleb vzniklo na Českomoravské vrchovině, v oblasti Orlických hor a rovněž v kladském Kaiserwalde. Dílnu lze určit jen u několika z nich. Výjimkou je dílna Verderberových (20D-4), kde známe i jméno, jinak si při určování dílen vypomáháme znaky skupiny či mistra. Ve sbírce se nalézají podmalby z okruhu Mistra zvlněného obočí a Mistra zalomeného obočí, dále lze určit podmalby ze Severočeské sklářské oblasti, Skupinu s dekorem růží a tulipánů ze střední Moravy a Skupinu serpentinově komponovaných křížových cest z Českomoravské vrchoviny. Motivy jsou rozmanité, nejvíce je pochopitelně podmaleb s mariánskou tématikou, najdeme zde ale i jednu evangelickou podmalbu (20D-20), výjev s Katechetou se žáky (20D-32) či Adama a Evu (20D-77). Některé podmalby kopírují obrazy ze slavných poutních míst, jako je P. Marie Čenstochovská, z Maria Zell, Maria Teferl či Pasovská, z českých pak P. Marie Kralická. Sv. Trojice je zpravidla typ Gnadenstuhl. Svými rozměry vybočuje ze sbírky podmaleb pouze inv. č. 22D-35 s úctyhodnými 64,5 cm šířky a 83,2 cm výšky. Málo obvyklý je také krucifix ze dřeva s vloženou podmalbou (20D-81), kterých je v českých muzeích jen několik kusů. Zvláštní skupinu tvoří obrazy rytí do zlaté fólie na asfaltovém pozadí pod sklem (20A-91 až 20A-104).

Betlémy (inv. řada 20E, 0 sb. předmětů) - V současné době mimo sbírky online (16 sb. předmětů).

Střelecké terče (inv. řada 20T, 112 sb. předmětů) - Terče tvoří velmi cenný, početný a zřejmě kompletní soubor, který pochází ze spolkové střelnice na Karlově v Litomyšli. Muzeu jej věnovala mezi lety 1925-27 Jednota střelců do terče. Ta se ustavila v r. 1835 místo předchozí střelecké společnosti zformované v polovině 18. stol., zanikla r. 1931
Nejstarším předmětem sbírky je terč z roku 1797 (20T-2), následují tři terče (20T-1, 3, 4) z roku 1799. Ostatní pocházejí z 19. století. Nejmladším předmětem je obraz na plátně (20T-108) z 80.-90. let 19. století. Je malovaný jako terč, vyhotoven byl ovšem jen jako připomínka vítězství objednavatele ve střelecké soutěži. Sbírka obsahuje rovněž tři obrazy na dřevě – figury „šašků“, které stávaly vedle terčů. Malíře terčů známe jen v několika případech, mezi nimi je např. Antonín Dvořák a Jarolím Štantejský.
Mimo soubor ze střelnice jsou tři terče (20T-91 až 93) od Quida Šimka z Litomyšle, který je měl po otci (členu stejného spolku), a dále obraz na dřevě (20T-107) převedený roku 1988 z Regionálního muzea v Chrudimi. Důvodem převodu bylo vyobrazení interiéru litomyšlské střelnice a zachycení místních střelců.

Ostatní (inv. řada 20Z, 73 sb. předmětů) - Jádrem fondu jsou ceroplastiky, plastiky pod štulcem a instalace v láhvi. Druhou skupinou jsou obrázky ptáků sestavované z peříček. Dvě drobné instalace pod štulcem (20Z-20 a 20Z-21) pochází z majetku M. D. Rettigové. U většiny z nich je neznámý autor, několik jich ale snad lze připsat k produkci rakouské firmy Gebrüder Weinkamer (20Z-39, 47, 48, 49, 56, 60). Zvláště zajímavá je instalace (20Z-60) s postavami Papagena a Papageny z Mozartovy Kouzelné flétny. Cenné jsou plakety od Ludviky Smrčkové (20Z-1 a 20Z-2), jedna s portrétem B. Smetany a druhá s částí litomyšlského náměstí.

Kurátor: Mgr. Hana Klimešová


Literatura:
Kafka, Luboš: Sbírka lidových podmaleb na skle v Regionálním muzeu v Litomyšli, Pomezí Čech, Moravy a Slezska, sv. 9, Litomyšl 2008, s. 251-274 (podává ucelený přehled o sbírce lidové podmalby na skle)
Klimešová, Hana: Mikuláši na Litomyšlsku, Regionální muzeum v Litomyšli, 2017 (akvarely mikulášských průvodů 20A-206, 207, 208 a 309)
Klimešová, Hana: Portmoneana–Váchaliana, katalog výstavy, Regionálním muzeu v Litomyšli, 2022 (mj. výtvarné sbírky k Josefu Váchalovi, Josefu Portmanovi a historii Portmonea – Musea Josefa Váchala)
Kmošek, Petr: Střelecké spolky východních Čech a jejich malované terče, Ústí nad Orlicí 2003


Pozn. Obrazová dokumentace části „20A – Malba a kresba“ byla realizována v roce 2015 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

Zavřít